welke minibus kan er gebruikt worden?
We beschikken over minibussen van het merk Mercedes type VITO Tourer XL, met 9 plaatsen, ruime koffer, elektrische ramen, getinte ruiten, airco, cruise control, radio, bluetooth en enkele hebben een trekhaak.

is er een autoradio aanwezig?
De meeste minibussen beschikken over een FM-autoradio met SD-card, USB-in, headphone-in én bluetooth om uw tablet of smartphone te koppelen. (let op: bij veel gelijktijdige uitleningen worden ook onze minibussen met een radio+cd ingezet).

zijn dit allemaal dezelfde minibussen?
De minibussen zijn exact dezelfde: metallic grijze Mercedes VITO's, de XL-variant met grootste koffer en getinte ruiten.

hoeveel passagiers kan deze minibus vervoeren?
In totaal 9 personen: 1 chauffeur en 8 passagiers.

zijn de minibussen OMNIUM-verzekerd?
Al onze minibussen zijn OMNIUM-verzekerd, weliswaar met een franchise dat gelijkloopt met de waarborg. Herstellingskosten die lager liggen dan de waarborg, zullen mee verrekend worden op de eindafrekening. Wanneer herstellingskosten hoger zouden uitvallen dan de waarborg, zal Jeugddienst Appelsien de resterende kosten op zich nemen. Op die manier zal u nooit achteraf extra moeten bijbetalen.

wat zijn de afmetingen van de laadruimte?
Achter de derde zetelrij is er heel veel laadruimte, waarin je tot 2 rijen van 5 grote valiezen boven elkaar in kwijt kan (95,5 cm diep, 165 cm breed en 126 cm hoog). Ski-latten kan je onder de 3 zetels doorschuiven tot onder de eerste zetelrij door

wat zijn de buiten afmetingen van de minibus?
De minibus is de XL variant van de Mercedes VITO Tourer. Daardoor is de minibus 5,32 m lang, 1,91 m breed en 1,85 m hoog. Het is mogelijk om in de meeste parkeergarages te parkeren. Als er bij een ondergrondse parking een maximumhoogte staat, dan lukt het in principe nog als er maximum 1,85 m vermeld staat. Maar wees voorzichtig en dit is op eigen risico.

zijn er dakrails of dakdragers? of kan er een dakkoffer op de minibus geplaatst worden?
Onze minibussen beschikken NIET over dakdragers of dakrails. Het is bijgevolg ook NIET mogelijk om een dakkoffer (of andere dakconstructie) op de minibus te plaatsen. Wij verhuren ook geen dakrails, dakdragers of dakkoffers. Onze minibussen beschikken over een bijzonder ruime koffer (en trekhaak), waardoor een dakdrager/dakkoffer vaak niet nodig blijkt.

kunnen wij meer dan één chauffeur laten rijden?
Er kunnen maximaal 2 chauffeurs zonder meerkost tijdens de gebruiksperiode rijden. Indien u een 3e/4e/5e/6e/7e/8e/9e chauffeur wil toevoegen, wordt een toeslag van 5,99 €/dag per chauffeur gevraagd. Dit is nodig voor de verzekering.

hoe oud mag de chauffeur zijn?
De leeftijd speelt geen rol, maar we verwachten wèl dat de eerste chauffeur minimaal 3 jaar zijn/haar rijbewijs in bezit heeft op de ophaaldatum van de minibus. Bijkomende chauffeurs worden in volgorde van bezit van rijbewijs aangeduid als tweede, derde, vierde, enz chauffeur

welke documenten zijn er nodig van de chauffeurs?
Wij hebben van iedere chauffeur een copietje nodig van de voorkant van het rijbewijs en de voorkant van de identiteitskaart. Enkel de kant waar de foto opstaat is voldoende.

welke rijbewijzen van de chauffeurs worden aanvaard?
Enkel Europese, Amerikaanse en Canadese, Noorse en Zwitserse rijbewijzen (uit de landen waar de minibus mag rijden) worden aanvaard. Rijden met een ander of ongeldig rijbewijs staat gelijk aan onverzekerd rijden.

wat is de motorinhoud en gewicht van de minibussen?
Al onze minibussen beschikken over 4 cilinders met een motorinhoud van 2148 CC en hebben een vermogen van minstens 136 PK met minstens euronorm EURO 5. De minibussen beschikken over achterwielaandrijving. In rijklare toestand weegt de minibus circa 1850 kg. De CO2-uitstoot is maximum circa 169g/km

is er een handgeschakelde versnellingsbak of is het een automaat?
Al onze minibussen beschikken over een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen en 1 achteruit. De jongste minibussen beschikken over een automatische versnellingsbak.

op welke brandstof rijden de minibussen?
Al onze minibussen rijden op DIESEL (GAZOLE).

mag ik overal DIESEL gaan tanken?
U mag enkel bij de bekende tankstations tanken, waar de kwaliteit gegarandeerd is. Het is niet toegestaan om te tanken bij merkloze tankstations waar de DIESEL van slechte kwaliteit zou kunnen zijn, waardoor de motor ontregelt raakt. Wanneer we bij het terugbrengen merken dat er minderwaardige diesel, benzine of een andere vloeistof die er niet hoort) getankt werd, zullen de eventuele herstelkosten aan de gebruiker worden doorgerekend, aan onze reguliere schadevoorwaarden. Bij discussie heeft onze vaste garagehouder het laatste woord.

waar moet ik tanken bij het terugbrengen van de minibus
bij het terugbrengen tankt u het best bij TEXACO Sint-Gillis-Waas, Doornstraat 2 te Sint-Gillis-Waas. Bij dit tankstation is de kwaliteit gegarandeerd. Bovendien ligt dit tankstation slechts 800m verwijderd van Jeugddienst Appelsien. Als u tankt tot aan de vuldop zullen er geen extra tankkosten worden aangerekend.

wat verbruikt de minibus?
Op autowegen is het verbruik gemiddeld 6,9 liter. In de stad stijgt het gemiddelde verbruik naar 9,9 liter. Je kan het verbruik verder beperken door defensief te rijden en vermijden van bruusk stoppen / hard optrekken.

is de snelheid begrensd?
Inderdaad. De minibussen zijn begrensd op 150 km/u

wordt er een GPS voorzien?
Er is géén GPS voorzien, wij raden aan een eigen gps of smartphone met een GPS-app te gebruiken

worden er fluohesjes voorzien?
Er worden géén fluohesjes voorzien, daar zal u zelf voor moeten zorgen.

worden er alcholttesters voorzien?
Er worden géén alcoholtesters voorzien, daar zal u zelf voor moeten zorgen.

is er een reserveband en krik aanwezig?
Er is een krik en een volwaardige reserveband aanwezig. Onderaan de achterkant van de minibus. De krik zit achter het zijpaneel aan de rechterkant van de koffer. Je kan het reservewiel losdraaien door de bijbehorende stang net bover de achterbumper (midden) open te draaien

beschikken de minibussen over winterbanden?
Van 1 november tot 30 april beschikken de minibussen inderdaad over winterbanden. (van 1 mei tot 31 oktober, zitten er zomerbanden op de minibussen).

worden er sneeuwkettingen meegeleverd?
Er worden GEEN sneeuwkettingen meer meegeleverd. Als u er zelf geen heeft, kan u deze aankopen bij Auto5, Midas, iedere doe-het-zelf zaak, of in ieder groot tankstation (of online bij Bol, Amazon, enz). Dit is de maat en het type van de banden die u nodig heeft voor de sneeuwkettingen: 205/65R16C

hoe moet ik de sneeuwkettingen aandoen?
kijk op het onderstaande filmpje hoe je de sneeuwkettingen moet aandoen:

welke bandenspanning moeten de minibussen hebben?
De bandenspanning wordt maandelijks gecheckt en weer goed gezet op 3,9 bar

kan er ook een skibox, bagebox of bagagedrager uitgeleend worden?
Er is geen skibox, bagagebox of bagagedrager voorzien. Het is overigens niet mogelijk om ook een skibox te monteren, want de minibussen hebben géén rails.

hebben deze minibussen een trekhaak?
Enkele van onze minibussen hebben een trekhaak. Wanneer je er één nodig hebt, vergeet het dan niet aan te klikken bij de reserveringsaanvraag. Dan zorgen wij dat we een minibus met een trekhaak voorzien voor een bijdrage van 5 €/dag. Dit is nodig voor de verzekering

waarvoor kan ik een trekhaak gebruiken?
Je kan deze trekhaak gebruiken om een kleine aanhangwagen, caravan of remorque mee te trekken. Je hebt de trekhaak ook nodig wanneer je een fietsdrager wil monteren op de minibus.

krijg ik ook een 3e nummerplaat mee?
Inderdaad. Als je een minibus met trekhaak bestelt, krijg je een derde nummerplaat mee. Die heb je nodig om te monteren op de achterkant van je aanhangwagen, remorque, caravan of fietsendrager, daar deze vaak het zicht op de originele nummerplaat blokkeren.

hoe zwaar mag de aanhangwagen/caravan (mét inhoud) wegen?
Uw aanhangwagen met inhoud mag maximaal 750 kg bedragen. Aanhangwagens (of caravans) die zwaarder wegen, een eigen nummerplaat hebben en/of een eigen rem zijn NIET toegelaten, wegens geen verzekering.

wat als ik mijn toch mijn eigen zware aanhangwagen of caravan met eigen nummerplaat gebruik?
Dit is niet toegelaten omdat onze minibussen hiervoor NIET verzekerd zijn. Wanneer toch zou uitkomen dat u een aanhangwagen/caravan zwaarder dan 750kg / eigen remsysteem / eigen nummerplaat gebruikt, wordt de volledige waarborg zonder discussie volledig ingehouden.

zijn er 12 volt voedingsaansluitingen in de minibus?
Er zijn twee 12 volt voedingsaansluitingen: één 12 volt-voedingsaansluiting voorin onderaan de middenconsole (voor de gps, gsm, etc) en er is ook een bijkomende 12 volt-voedingsaansluiting achteraan rechts in de bagageruimte

beschikken de minibussen over het isofix-kliksyteem?
Al onze minibussen beschikken inderdaad over het isofix-kliksysteem voor het makkelijk vastklikken van kinderstoelen, maxi-cosi's en dergelijke.

zijn dit nieuwe minibussen?
De minibussen zijn tussen 0 en 9 jaar oud, technisch goed onderhouden en in perfecte, propere staat. U krijgt standaard de nieuwste beschikbare minibus mee.

kan ik de jongste minibus reserveren?
Het is niet mogelijk om een specifieke minibus te reserveren, maar altijd wordt de jongst beschikbare minibus klaargezet.

Worden deze minibussen goed onderhouden?
De minibussen worden perfect onderhouden. Elke minibus krijgt iedere jaar een groot onderhoud, gaan elk jaar naar de technische keuring en ieder defect wordt meteen hersteld.

krijg ik een korting als er een defect is bij afhaling of ontstaat tijdens de reis?
Bij een onverhoopt technisch defect bij afhaling of een defect dat ontstaat tijdens de reis, wordt er geen korting gegeven. Wij doen onze uiterste best om onze minibusjes op-en-top te houden, maar een technisch mankement kan altijd voorkomen. We doen dan ook altijd het nodige om eventuele hinder tot een minimum te beperken.

wat gebeurt er bij pech onderweg?
O kan altijd rekenen op de Europese pechverhelping van de VAB. In het handschoenkastje ligt altijd een document dat u kan gebruiken om deze dienst 24u/24u te verwittigen. Zij komen u dan zo snel mogelijk helpen. Wanneer een panne niet onmiddellijk kan verholpen worden, zorgt VAB voor kosteloze repatriëring naar België. Ook als u in tussentijd vervangvervoer nodig heeft, wordt u door de VAB en ons geholpen (met een maximum van € 1500 (€ 500 VAB + € 1000 Jeugddienst Appelsien)

mag ik roken / eten / drinken in de minibus?
omwille van het onderhoud is roken / eten / drinken NIET toegestaan in de minibus.

mag ik (huis)dieren meenemen?
omwille van het onderhoud zijn (huis)dieren NIET toegelaten tot de minibus.

kunnen de minibussen vooraf bekeken worden?
Voor zover de minibussen niet aan het rondrijden zijn, kan je altijd komen kijken. Maak best wel vooraf een afspraak.

voor welke perioden kan ik de minibus gebruiken?
Je kan de minibus minimaal 1 dag en maximaal 31 dagen aan één stuk gebruiken, voor langere perioden, moet u meerdere reservatieaanvragen doen (die je via de datum aan elkaar koppelt)

we hebben de minibus meerdere kortere perioden nodig? Kan er één prijs worden gemaakt?
Het is inderdaad mogelijk om de minibus goedkoper uit te lenen dan telkens één dag, wanneer je de minibus meerdere losse dagen nodig hebt. Dit systeem heet GESCHAKELD UITLENEN: Hier koop je een voorafgestelde periode in die je naar eigen believen mag 'opgebruiken'. Je kan dan zelf kiezen voor hoeveel dagen je de minibus boekt. Je betaalt dan vooraf voor die gecumuleerde periode (en beslist dus zelf hoe goedkoop je het maakt), samen met de waarborg. Die waarborg krijg je dan zeven dagen later terug nadat je de laatste dag dat je de minibus hebt gebruikt, samen met een eindafrekening.

waar is het afhaalpunt?
Het afhaalpunt is Bosstraat 9 te Sint-Gillis-Waas aan het secretariaat van Jeugddienst Appelsien. Ingang aan de linkerkant (kant brievenbus). Wacht even in de wachtkamer totdat je verder wordt geholpen.

kan de gereserveerde minibus geleverd worden?
Dat is niet mogelijk. We vragen om de minibus zelf op te halen.

kan de geboekte minibus bij mij opgehaald worden?
Dat is niet mogelijk. We vragen om de minibus zelf terug te brengen.

hoeveel kilometers mag ik rijden?
Het aantal kilometers is onbeperkt. Je krijgt van ons een gevulde brandstoftank mee en wij vragen een opnieuw gevulde brandstoftank bij het inleveren. We rekenen wel een gebruiksbijdrage van 5,99ct /km aan. Dit wordt verrekend bij de eindafrekening. Deze kostprijs dekt de regelmatige vernieuwing van de banden/ruitenwissers/batterij/remblokken/remschijven/vloeistoffen/olie enz te bekostigen.

ben ik tot iets verplicht als ik onlie het reservatieformulier invul?
Het reservatieformulier invullen is volledig vrijblijvend en verplicht je tot niets. Het geeft ons de nodige informatie om te kijken of de minibus voor de door jou gevraagde periode nog vrij is. Pas als het voorschot op onze rekening wordt gestort, wordt de minibus voor u definitief gereserveerd.

wat zijn de voorwaarden om de minibus te gebruiken?
De bestuurders moet minimaal 3 jaar beschikken over een rijbewijs B op de afhaaldatum van de minibus. We vragen een kopie van de voorzijde van je identiteitskaart, een kopie van de binnenzijde van het rijbewijs B van de bestuurders.

naar welk adres moet ik deze documenten sturen?
Je stuurt deze documenten (zie hierboven) naar het secretariaat van Jeugddienst Appelsien. Het adres is: Jeugddienst Appelsien, Bosstraat 9, 9170 Sint-Gillis-Waas. Maar makkelijker is om identiteitskaart en rijbewijs te mailen naar minibus@appelsien.be ( kant met de foto is voldoende).

waar kan ik het gebruiksovereenkomst nalezen?
In de gebruiksovereenkomst staat dezelfde informatie als op deze webpagina. Het contract wordt op eenvoudige aanvraag per mail verzonden indien je dit wil nalezen.

is het tarief inclusief btw?
Jeugddienst Appelsien is een vzw en hoeft daarom geen btw aan te rekenen. Hieruit volgt dat bedrijven hier geen gebruik van kunnen maken. Enkel instellingen, scholen, jeugdbewegingen, speelpleinen en andere voorzieningen (maar ook particulieren) kunnen een minibus gebruiken.

hoe kan het dat jullie zo goedkoop zijn?
We kunnen de prijs laag houden omdat we hier geen winst op moeten maken. De gebruiksinkomsten worden gebruikt ter financiering van aankoop, onderhoud, herstellingen, belastingen en verzekeringen van de minibussen.

kan ik een factuur krijgen?
Er wordt steeds een gedetailleerde offerte/factuur doorgemaild met alle nodige gegevens.

hoe moet ik reserveren?
Reservatie is enkel mogelijk via het reservatieformulier in onze app. We nemen dan snel contact om alles verder praktisch te regelen.

wanneer reserveer ik het best?
Reserveren kan maximaal een jaar vooruit en minimaal een dag vooraf, indien er nog minibussen beschikbaar zijn voor uw gevraagde periode

hoeveel bedraagt het voorschot?
Het voorschot is 200 € en dient om de minibus definitief vast te leggen voor de gewenste periode. Dit voorschot is tevens het eerste deel van de waarborg. Het resterende deel van de waarborg twv 800 € moet pas bij afhaling worden betaald. Als het voorschot is gestort, kan u er zeker van zijn dat de minibus voor u zal klaarstaan.

wanneer is de reservatie definitief?
De reservatie is pas echt definitief wanneer het voorschot van 200 € gestort is op bankrekening BE48 9796 1140 2927 met mededeling naam voorschot dd/mm tot dd/mm. Wanneer het voorschot is toegekomen, krijgt u hiervan bericht via email.

wanneer moet ik de resterende waarborg en de bijdrage overschrijven?
De bijdrage en de resterende waarborg moet gestort worden voordat je de minibus kan ophalen. Doe dit dus op tijd. De betaling moet gebeuren op bankrekening B48 9796 1140 2927 met mededeling naam minibus dd/mm tot dd/mm.

kan ik ook het bedrag en waarborg contant betalen?
Overschrijven heeft voorkeur, maar als het makkelijker is om contant te betalen, dan is dat geen probleem.

kan ik ook met mijn bancontact of kredietkaart betalen?
We beschikken NIET over een bancontact/visa/mastercard-terminal. U betaalt best enkele dagen vooraf de resterende waarborg (twv 800 euro) en de gebruiksbijdrage via bankoverschrijving. Contant betalen bij afhaling van de minibus is ook mogelijk. Geld afhalen bij de dichtsbijzijnde bank (AXA en Crelan zijn op wandelafstand).

hoelang kan ik de minibus huren?
De minibus kan minimaal één dag max 24u (van 19:00 tot 19:00 de volgende dag) gebruikt worden. De minibus kan maximaal 31 dagen aanéénsluitend gebruikt worden, daartussen kan de minibus gebruikt worden in blokjes van telkens één dag erbij. Hoe langer de periode, hoe goedkoper per dag het gebruik wordt. Wanneer de minibus langer moet worden gebruikt, worden er 2 contracten opgemaakt, 1 voor de eerste 31 dagen, en een tweede voor de resterende periode.

wanneer kan ik de minibus ophalen?
De minibussen kunnen elke ma/di/wo/do opgehaald worden tussen 19:00 en en 22:00. Kom niet te vroeg, want de minibussen worden on-time grondig gereinigd, en dat duurt 1 uur. Dit wil zeggen dat de minibussen doorgaans pas het uur voordien worden gereinigd, zodat ze pas klaar zijn tegen het ophaalmoment. LET OP: valt uw gebruiksperiode in de krokus/paas/zomer/herfst/kerstVAKANTIE, dan vragen we wél om de minibus zeker niet te vroeg op te halen, zodat we de tijd hebben om de minibus weer gebruiksklaar te maken na de vorige gebruiker. (BELANGRIJK: in het slechtste geval kan de wachttijd tot een uur extra oplopen, maar dan wordt u verwittigt)

wanneer kan ik de minibus terugbrengen?
U kan de minibus ten allen tijde terugbrengen (dag en nacht) en zelfs vòòr de afgesproken dropoff-tijdstip. U hoeft enkel de minibus op de parking te zetten, al uw spulletjes eruit te halen en vervolgens de sleutel te droppen in de brievenbus. Omwille van de rust van de bewoners, vragen wij u om niet aan te bellen. Eventuele opmerkingen kan u noteren op het bijgeleverde boorddocument dat u samen met de sleutel in de brievenbus kan droppen. LET OP: valt uw gebruiksperiode in de krokus/paas/zomer/herfst/kerstVAKANTIE, dan vragen we geen meerprijs, maar vragen we wél om de afgesproken dropoff te respecteren, zodat we de tijd hebben om de minibus weer gebruiksklaar te maken voor de volgende gebruiker.

kan ik de minibus vroeger terugbrengen dan afgesproken?
U kan de minibus altijd vroeger dan voorzien terugbrengen. Ook al is dat een volle dag of zelfs enkele dagen vooraf. Let wel dat wij hiervoor geen terugbetaling voorzien. Stuur wel een mail of sms met 'vito afgeleverd'. Dan bent u niet meer aansprakelijk voor eventuele later opgelopen schade en weten wij dat we de sleutel in de brievenbus kunnen terugvinden.

kan ik mijn auto ter plaatse achterlaten?
Je kan je auto gedurende de uitleenperiode op de gratis bewaakte parking laten (rechtover AXA-Bank, Parkstraat 23, Sint-Gillis-Waas

kan ik de minibus langer dan voorzien houden?
Als je je uitleenperiode wil verlengen, moet je dit laten weten zodat we kunnen bekijken of dit mogelijk is en de minibus in die extra periode niet voor onze eigen activiteiten nodig hebben of geboekt is door een volgende gebruiker.

kan de minibus voor een langere periode dan 31 dagen gebruikt worden?
De minibus kan maximaal 31 dagen worden uitgeleend. Maar als je de minibus meer dan 31 dagen wenst te gebruiken, kan er -indien de beschikbaarheid van de minibussen het toelaten- een tweede contract worden opgesteld voor de tweede periode die het resterende periode omvat. Je hebt de minibus dan voor 2 aparte perioden vastgelegd (met 2 aparte contracten), die toevallig elkaar opvolgen.

in welke landen mag ik met de minibus rijden?
Enkel in de landen op onderstaand kaartje kan je de minibus gebruiken. Buiten dit gebied is de minibus niet verzekerd en is er geen pechverhelping mogelijk. Als uw land van bestemming niet in de landenlijst voorkomt, is het niet mogelijk om de minibus te gebruiken. (zie kaart: enkel in de gekleurde landen mag de minibus rijden)

toegelaten landen

Mag ik in Oekraïne rijden met de minibus?
Let op: het is enkel toegestaan om ten westen van de Dnipro-rivier in Oekraïne te rijden.

is er pechverhelping voorzien?
Jeugddienst Appelsien is aangesloten bij pechverhelpingsdienst VAB voor al de landen waar onze minibus mag rijden.

heb ik recht op een vervangwagen?
Indien bij de minibus niet kan hersteld worden binnen 6 uur, en de wagen dient afgesleept te worden naar een garage, regelen wij dat er een andere minibus van ons wordt geleverd. Wanneer er geen andere minibussen meer beschikbaar zijn, of u zit gewoon té ver van ons vandaan om binnen enkele uren een vervangbus te brengen, gaan we samen met de VAB op zoek naar een vergelijkbare vervangminibus in de regio waar u zit.

wat als ik gedurende de herstelperiode geen vervangwagen nodig heb?
Als u gedurende de herstelperiode in het buitenland niet meteen een vervangwagen nodig heeft en dus de minibus toch kan missen, dan hoeft u dat stukje van de gebruiksperiode niet te betalen. Wij regelen dan een terugstorting voor dat stukje van de gebruiksperiode.

krijg ik een vervangwagen als ikzelf een ongeval veroorzaak?
Wanneer u zelf in fout bent waardoor de minibus gedurende een bepaalde periode niet meer kan rijden, kunnen we zeker een vervangminibus regelen, maar dit alles dan wel op uw kosten. Ook al wordt deze minibus geleverd door ons. Hiervoor wordt dan een nieuw contract en factuur opgesteld. In dit geval zullen we dan ook geen geld terugstorten voor de periode dat u de oorspronkelijke minibus heeft moeten missen.

krijg ik een vervangwagen als ikzelf de panne heb veroorzaakt
Aangezien zelf veroorzaakte technische panne (bv bij verkeerd gebruik van brandstof, verkeerd schakelen, enz) pas duidelijk wordt bij herstelling van de minibus, zal u altijd kunnen regelen op een vervangwagen. De herstellingskosten zullen dan ook later worden verrekend bij het terugstorten van de waarborg. Wanneer de herstellingskosten hoger blijken, zal de meerkost door Jeugddienst Appelsien worden gedragen, zodat u nooit meer dan de waarborg kwijt bent

is de minibus verzekerd tegen ongevallen?
De verzekering dekt lichamelijke letsels van de inzittenden. Ook schade tegen derden is volledig gedekt. Behalve wanneer de chauffeur het ongeval veroorzaakt, is eventueel lichamelijk letsel van de chauffeur niet door de verzekering gedekt.

wat gebeurt er als ik een overtreding bega?
Indien je een overtreding begaat met de minibus en er wordt hiervoor een bekeuring uitgeschreven, dan zijn wij wettelijk verplicht te laten weten wie de chauffeur was van het voertuig, zodat de verkeersboete bij de bestuurder zelf toekomt.

moet ik betalen indien er een technisch defect is?
Indien de minibus tijdens je gebruiksperiode een technisch defect zou krijgen dat geen gevolg is van uw rijstijl, dan worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht. Wanneer technisch defect aantoonbaar kan worden gelinkt aan uw rijstijl, dan zullen de herstellingskosten in mindering worden gebracht van het terug te storten waarborg (zie hierboven)

wie mag tijdens onze gebruiksperiode de minibus besturen?
Enkel de personen waarvan wij het copie van het rijbewijs/identiteitskaart bezitten, zijn gemachtigd om de minibus te besturen. Indien u toch iemand anders de minibus laat besturen, vervalt de franchiseclausule en wordt eventuele schade integraal aangerekend. Schade aan derden zal dan ook niet door onze verzekering gedekt worden. (enige uitzondering hierop is de pechverhelpingsdienst (of de garage) waarmee wij als Jeugddienst Appelsien een apart contract hebben afgesloten, mag de minibus besturen).

hoeveel bedraagt de waarborg?
De waarborg bedraagt in totaal 1500 €, waarvan 500 € als voorschot. De resterende 800 € moet slechts enkele dagen voor afhaling (samen met de bijdrage zelf) overgeschreven worden.

wanneer wordt de waarborg terugbetaald?
De waarborg wordt 7 dagen volgend op de inleveringsdag vrijgegeven en teruggestort. U krijgt bovendien een gedetailleerde eindafrekening toegestuurd. De kilometervergoeding, eventuele schade, verkeersboetes, (half)lege brandstoftanks of een niet gereinigde minibus worden afgehouden van de waarborg.

wat als de waarborg 7 dagen na de inleveringsdag nog niet is terugbetaald?
Neem dan contact op met ons via email. We zullen dit nakijken en indien nodig eerstdaags de eindafrekening doorsturen en de terugbetaling in orde brengen.

kunnen de tarieven nog wijzigen na mijn offerte-aanvraag?
Als u de minibus huurt in hetzelfde jaar waarin u deze heeft geboekt, zullen de tarieven nog exact hetzelfde zijn. Maar als de gebruiksperiode valt in een ander jaar (dus na 31 december), kunnen mogelijk enkele tarieven licht gestegen zijn. Gelieve daar zeker rekening mee te houden.

ik zie dat de tarieven sinds 1 januari verhoogt zijn. Hoe komt dit?
Op het einde van ieder jaar (in de kerstperiode) komt de raad van bestuur van Jeugddienst Appelsien samen en wordt er bekeken of we nog uit de kosten komen met onze verschillende diensten en worden (indien nodg) enlele tarieven gewijzigd. We proberen eventuele stijgingen zo zacht mogelijk te maken, maar we begrijpen dat dit niet voor iedereen even leuk is.

de tarieven op de eindafrekening zijn anders dan deze op de offerte. Is dit een fout?
Normaal gezien veranderen de tarieven niet en weet u perfect op voorhand hoeveel u dient te betalen (of hoeveel er uiteindelijk zal worden afgerekend op de eindafrekening bij de terugbetaling van de waarborg). Om onze kosten te kunnen blijven dekken, worden al de tarieven telkens 1x per jaar herbekeken (en indien nodig licht aangepast), en dat is telkens bij iedere jaarwisseling. Eventuele wijzigingen gaan dus telkens in op 1 januari. Wanneer u dus een offerte aanvroeg in een ander jaar dan het jaar van uw gebruiksperiode is het mogelijk dat één of meerdere tarieven licht zouden zijn gewijzigd. De actuele tarieven kan u overigens telkens op deze pagina terugvinden.

wordt de waarborg ook op tijd terugbetaald als er schade is?
We proberen altijd de waarborg 30 dagen na inlevering terug te storten, maar als er (grote) schade is, kan de wachttijd voor de eindafrekening wel langer duren, aangezien het soms enige weken kan duren eer we de schade kunnen laten herstellen, omdat de minibusssen continu worden gebruikt door onszelf, maar ook door andere mensen wordt gebruikt.

wat als ik de brandstoftank niet opnieuw gevuld heb?
De minibus wordt aangeboden met een volle brandstoftank DIESEL. Bij het terugbrengen moet de brandstoftank opnieuw helemaal gevuld worden met DIESEL. Indien de brandstoftank niet gevuld is, wordt hiervoor de waarde van het brandstoftekort + 15 € tankkosten van de waarborg afgetrokken.

wat als ik de minibus niet gereinigd terugbreng?
De minibus wordt proper en gewassen meegegeven. Wij verwachten dat deze in dezelfde staat wordt teruggebracht. Indien wij zelf de minibus moeten reinigen na het terugbrengen, wordt hiervoor een bijdrage afgehouden van de waarborg (30 € voor de binnenkant en 20 € voor de buitenkant van de minibus).

is er een franchise voor eventuele schade?
De schadefranchise wordt geregeld per contract en dus per minibus, dit is gelijk aan de waarborg. Wanneer het schadebedrag de waarborg ontstijgt, za Jeugddienst Appelsien de resterende kosten dragenl. Dit staat los van de eventuele schade aan derden.

dus bij schade kost het me maximaal de waarborg?
De schade zelf is maximaal gelijk aan de waarborg (per minibus per contract), maar er wordt altijd een servicekost van 10 % gerekend om de wagen naar de garage te brengen voor de tijd dat wij zelf de minibus moeten missen tijdens de schadeperiode. Ook heeft dit bedrag enkel en alleen betrekking op de schade zelf, dus niet op de schadekosten, eventueel brandstoftekort, reinigingskosten, boetes, schade aan derden, enz.

is het franchisebedrag ook maximaal het waarborgbedrag bij een langere periode?
Indien de minibus langer dan de maximale periode van 31 dagen wordt uitgeleend, wordt het franchisebedrag vermeerderd met het aantal contracten, omdat het hier gaat over meerdere perioden en bijgevolg meerdere contracten.

kan ik de franchise afkopen?
Nee. Dit is jammergenoeg niet mogelijk.

wat gebeurt er als ik schade heb toegebracht?
Indien je schade toegebracht hebt aan de minibus, zal de prijs van de herstelling worden afgetrokken van de waarborg. Het resterende waarborgbedrag zal dan teruggestort worden op uw rekening.

wat gebeurt er als de schade de waarborg ontstijgt?
De waarborg en het franchisebedag voor toegebrachte schade zijn gelijk Je zal dus nooit meer moeten betalen dan de waarborg die je reeds hebt betaald.

wat als de schade meer dan de franchise bedraagt?
Als de herstelling meer dan 1500 euro kost, zal je nooit meer dan de franchise, dus de waarborg moeten betalen. Je betaalt enkel nog de 5 % schadekosten bovenop de waarborg, en rest van de eindafrekening (gereden kilometers, extra uren, reinigingskosten, enz)

wat als ik schade veroorzaak aan een derde?
Als u schade toebrengt aan een ander voertuig (of een eigendom van een derde), zal hiervoor 500 € worden afgehouden aangerekend ter compensatie van de stijging van onze bonus malus. Dit staat los van de eventuele schade aan de minibus (uiteraard mag u een andere regeling met deze derden uitwerken, dan vervalt deze bijdrage).

kan ik een zetelrij laten wegnemen?
De minibus beschikt over drie rijen van elk drie zitplaatsen. Enkel de tweede en de derde zetelrij kunnen worden weggenomen. Omdat het lastig is om de zetels eruit te halen en weer terug te monteren, evanals voor de stockage wordt er een bijdrage per zetelrij gevraagd voor de zetels die wij er moeten uitnemen.

kan ik 1 of 2 zitplaatsen laten wegnemen
Dit is niet mogelijk. De zetels kunnen enkel maar per 3 worden weggenomen. Er zijn dus enkel 3 zetelconfiguraties mogelijk: 3, 6 of 9 zetels.

is deze minibus geschikt voor rolstoelvervoer?
Neen. Deze minibus is niet uitgerust om rolstoelgebruikers te vervoeren. Maar als deze passagier beschikt over een opvouwbare rolstoel en hij/zij in een gewone autostoel kan zitten, is er geen probleem.

waarvoor wordt de minibus doorgaans gebruikt?
De minibus wordt gebruikt bij onze uitstappen, activiteiten, evenementen, weekends en reizen die wij zelf organiseren.

wie kan en mag de minibus gebruiken?
Tijdens de perioden dat wij onze minibus niet gebruiken stellen wij het prioritair beschikbaar voor organisaties en voorzieningen die werken met en voor mensen met een beperking. Ook sportclubs, jeugdbewegingen, speelpleinen en bij uitbreiding andere vzw's, feitelijke verenigingen en particulieren kunnen van de minibus gebruik maken.

wie kan de minibus niet gebruiken?
Jeugddienst Appelsien is een vzw en hoeft daarom geen BTW aan te rekenen. Daarom kunnen onze minibussen absoluut NIET gebruikt worden door ondernemingen, zelfstandigen of andere commerciële organisaties. Er is immers geen BTW die teruggevordert kan worden.

waarom stellen jullie je minibussen beschikbaar?
Omdat wij weten dat mobiliteit bij maatschappelijk kwetsbaren een groot probleem vormt. Bovendien is Jeugddienst Appelsien een kleine vzw met weinig financiële middelen. Om extra inkomsten binnen te krijgen, stellen wij onze minibussen beschikbaar. Bij gebruik van één van onze minibussen steunt u dus onze organisatie.

 

 

appstore playstore

© Jeugddienst Appelsien | 1998-2023